Persbericht: Belgische start-up byNubian gaat in zee met energiebedrijf Powerhouse

De Belgische start-up byNubian heeft vandaag een grote samenwerkingsovereenkomst getekend met energiebedrijf Powerhouse. byNubian werd opgericht in 2015 en reikt oplossingen aan om gebouwen te monitoren, zodat elke vorm van energie op een duurzame, verantwoorde manier wordt gebruikt. Powerhouse is onderdeel van Essent en energiereus Innogy en actief in verschillende Europese landen waaronder België en Nederland. Met Powerhouse koop en verkoop je als klant rechtstreeks op de energiemarkt.

40% van de energie wereldwijd gaat naar de verlichting, verwarming, verluchting en koeling van gebouwen. Gebouwen zijn tegenwoordig complexe ecosystemen met een groeiend aantal sensoren en intelligente systemen die vaak verbonden zijn met het internet. De Belgische start-up byNubian reikt oplossingen aan om energiesoftware in gebouwen te controleren, zodat elke vorm van energie op een duurzame, verantwoorde manier wordt gebruikt. Een watchdog dus die vanop duizenden kilometer afstand, waar ook ter wereld, via het internet iedere anomalie inzake energieverbruik detecteert, registreert en bijstelt. Een mooi voorbeeld van hoe The Internet of Things (het Internet der Dingen) steeds belangrijker wordt.

Powerhouse biedt op zijn beurt klanten in Nederland en België de mogelijkheid om actief energie in te kopen en te verkopen door ‘market access’ te bieden tot verschillende energiemarkten. Dit is mogelijk door het innovatieve en volledig geautomatiseerde energieplatform. Klanten worden zo in staat gesteld hun posities te optimaliseren voor het beste (financiële) resultaat. Powerhouse maakt deel uit van Essent en energiereus Innogy, de op één na grootste energieleverancier in Duitsland.

Samenwerking

Powerhouse ontwikkelt momenteel een groot aantal innovatieve bouwstenen voor de zich snel veranderende energiemarkt. Het gaat hierbij meer en meer over de meetgegevens in de haarvaten van ons energienet en op locatie achter de meter. De real time meetdata spelen een cruciale rol in aanpassing van een lopende voorspelling die belangrijk is in de wereld van onbalans. Ons energienet wordt door nieuwe toepassingen zoals elektrisch rijden steeds zwaarder belast, anderzijds wordt de onvoorspelbaarheid vergroot door de groei van renewables. Door een accurate voorspelling van consumptie en productie en een directe lokalisering van onbalans kan Powerhouse klanten grip op energie en voordelen bieden door een rechtstreekse koppeling met de energiemarkt.

Door de kennis en technologie van de complementaire Powerhouse en byNubian platformen te koppelen ontstaat ’s werelds eerste real time end-to-end data gedreven oplossing die (duurzame) energieproductie, -verbruik, -inzicht en -markt naadloos met elkaar verbindt. Rik Vereecken van byNubian: “Ons systeem spoort door middel van algoritmes, kennis en ervaring operationele ondoeltreffendheden op. Deze know-how zal ingezet worden om het nieuwe platform van Powerhouse te ontwikkelen. Daarnaast zal Powerhouse ook de byNubian-producten onder eigen naam verdelen”.